alert

identity, branding, UX/UI design, web design, environment, print, product design
client
ALERT Life Sciences Computing S.A.

year

2004 / 2009

credits

Alexandre Martins
Adriana Pereira
Ana Isabel Carvalho
Ana Luísa Carvalhal
André Cova
Cátia Teixeira
Cristina Martins
Daniel Ellacuriaga
Débora Watanabe
Diego Blanco
Duarte Costa
Emídio Cardeira
Herculano Campos
Joana Pinho
Liliana Mendes
Nuno Dias
Miguel Palmeiro
Paulo Neves
Pedro Sá

2004/2009 © ALERT Life Sciences Computing S.A.

The ALERT Group of Companies, current MNI's designation (Médicos na Internet, S.A.), is engaged in the development, distribution, and implementation of ALERT® health software, that was designed to create paperless clinical environments.
MNI – ALERT's original designation – was initially created to provide services on and through the internet, but eventually evolved around its main product, increasingly asserting itself as ALERT.

Firstly, by acquiring design services externally (Providência Design, 1999-2002) and, hereinafter 2003, by integrating them within the company’s staff, ALERT assumed Design as a fundamental discipline for its growth. Alongside with the recognition of Design as a fundamental agent in the creation process and evolution of ALERT® product, the close relationship with the company’s board of directors resulted in the understanding that Design would also constitute an added value by its direct intervention throughout the company’s universe – from software innovation to the design of its identity, from the conception of commercial presentations to the design of its facilities.

Institutional identity is a complex messaging system that can manifest itself in every and each feature of the institution, from the ones created and used specifically for it, to the ones that although do not contain its values ​​within themselves can somehow be connoted with the values ​​of this identity. Accordingly, the scope of Design within ALERT company has expanded.

Based on arguments dictated by the commercial and conceptual strategy of its product, ALERT’s communication focuses on the individual as the main health agent, on the universality of his own actions and on his contribution to a sustainable future.

The Management and Communication of the brand ALERT Life Sciences Computing S.A. was distinguished with the National Design Award 2009 – Sena da Silva Award – granted by the Portuguese Design Center.
O Grupo de Empresas ALERT, actual designação da MNI, Médicos na Internet, S.A., dedica-se ao desenvolvimento, distribuição e implementação do software de saúde ALERT®, concebido para criar ambientes clínicos sem papel.
A MNI, designação primitiva da ALERT, foi inicialmente criada para fornecer serviços na/e através da internet, acabando por se desenvolver em torno do seu principal produto, afirmando-se cada vez mais como ALERT. Numa primeira fase, adquirindo externamente serviços (Providência Design, 1999-2002) a ALERT assumiu o Design como disciplina fundamental para o seu crescimento, passando a integrá-lo na sua equipe a partir de 2003. Aliado ao anterior reconhecimento do Design como agente fundamental do processo de criação e desenvolvimento do produto ALERT®, o seu posicionamento próximo da administração, resulta na compreensão da mais-valia que constitui a sua intervenção directa em todo o universo da empresa - da inovação em software até ao desenho da sua identidade, da concepção das propostas comerciais até ao desenho das suas instalações.

A identidade enquanto sujeito institucional constitui um sistema de mensagens complexo, que pode manifestar-se em todos e cada um dos componentes da instituição, desde os criados e utilizados especificamente para a identificar, até aqueles que, apesar de não conterem em si mesmo valores de significado, estão conotados com os valores da sua identidade. Nesta lógica, a contribuição do Design na ALERT tem vindo a alargar o âmbito da sua acção, quer pelo crescente reconhecimento pela empresa da sua mais-valia, quer pelo aumento das solicitações de que é alvo, resultado da crescente expansão internacional da empresa.

Fundada em argumentos ditados pela estratégia comercial e conceptual do seu produto, a comunicação na ALERT é focada sobre a valorização do indivíduo enquanto agente central da saúde, sobre a universalidade da sua actuação e sobre a sua contribuição para um futuro sustentável.

Prémio Nacional de Design 2009, Centro Português de Design, pela Gestão e Comunicação da Marca ALERT Life Sciences Computing S.A.

© united by