universidade de coimbra, alta e sofia

identity
client
Universidade de Coimbra

year

2012

credits

Emídio Cardeira
Miguel Palmeiro
Proposal for the identity of “Universidade de Coimbra – Alta e Sofia, World Heritage”.
"To include the University of Coimbra among the sites classified by UNESCO as World Heritage aims not only, nor even mainly, to enhance the brightness of an unforgettable journey through the past, but primarily to have a very strong sense of future: to prevent assaults to the patrimony and dispersion of the collective memory."
Prof. Dr. Fernando Seabra Santos, President of the University of Coimbra (2005)

Taking into account the words of Prof. Dr. Fernando Seabra Santos, preserving the current brand was for us the starting point. Not only because of its maintenance through time – past, present and future – was a model to unify the identity of the UC, but also so that in future this new brand could easily associate UC Institution to UC World Heritage, contributing to the preservation of its legacy.

In the idealization process of this identity, we deconstructed the current insignia symbols. The symbols were simplified in order to optimize the performance of the insignia as a trademark.
Proposta a concurso para marca "Universidade de Coimbra – Alta e Sofia, Património da Humanidade".
"Incluir a Universidade de Coimbra entre os locais classificados pela UNESCO como Património Mundial não visa apenas, nem sobretudo, reforçar a luminosidade de uma inesquecível viagem pelo passado. Tem também um fortíssimo sentido de futuro: o de prevenir a agressão patrimonial e a dispersão da memória colectiva”
Prof. Doutor Fernando Seabra Santos, Magnífico Reitor da Universidade de Coimbra

Excerto do texto de apresentação do projecto de preparação da Candidatura da Universidade de Coimbra a Património Mundial da UNESCO, Abril 2005. 
Na linha do raciocínio da candidatura, preservar a actual marca foi para nós o ponto de partida. Não só porque a sua manutenção nos vários momentos do tempo — passado, presente e futuro — é uma forma de unificar a identidade da própria UC, mas também para que no que no futuro esta seja facilmente associada à UC Instituição e à UC Património da Humanidade, contribuindo para a conservação do seu legado gráfico, indissociável à instituição.


No processo para a idealização da identidade realizámos uma desconstrução simbólica à actual insígnia da UC, efectuando um processo de simplificação por forma a que o seu desempenho enquanto logomarca seja optimizado.
share this project
view other projects