tabaqueira

identity, signage
cliente
Tabaqueira E.I.T, SA
year
2010
credits
Miguel Palmeiro
Pedro Sousa
with:
Nuno Brandão Costa (architecture)
Proposal for signage and redesign of the Tabaqueira's brand. 
Following the competition for architectural rehabilitation of some buildings, circulation areas and green spaces of the industrial unit of Tabaqueira E.I.T, SA, and by invitation of Architect Nuno Brandão Costa, we’ve presented an integrated signage solution.

In that framework, we’ve considered necessary to reposition the design of the Tabaqueira brand in accordance to present-day communication context, simultaneously considering and solving its representation within its parent company brand, Phillip Morris INTERNATIONAL. We’ve done it by evoking graphical concepts of rigid geometry, playing with full and empty, using the gold and blue colors of the previous version of the logo (in use by Tabaqueira since the late 70s), and featuring ”TABAQUEIRA" in a modern and of geometric nature typeface.

With the implementation of the new “TABAQUEIRA” brand, all the outdoor lettering would be executed on stainless steel and would run structured to the curtain-like vertical posts proposed in the architectural program. On the signage, we’ve recalled the drying tobacco leaves environment and the ”stencil" manual marking of the old batches of tobacco.

Incorporated in the construction of this new identity for Tabaqueira, a small exhibition would frame the new brand within the history of the company.
Proposta para sinalética e redesenho da marca Tabaqueira.
Na sequência do concurso de arquitetura para requalificação arquitectónica de alguns edifícios, espaços de circulação e espaços verdes da unidade industrial da Tabaqueira E.I.T, S.A, por convite do Arquiteto Nuno Brandão Costa desenvolvemos proposta para solução integrada de sinalética.


Nesse contexto, considerámos fundamental reposicionar o desenho da marca Tabaqueira num contexto comunicacional atual, resolvendo e considerando, paralelamente, a representação, na marca, da entidade de tutela, a Phillip Morris INTERNATIONAL. Evocando os conceitos gráficos, de geometria rígida e jogo entre cheios e vazio presentes na versão do logo em utilização pela tabaqueira desde os finais dos anos 70, a presente proposta, recupera as cores dourada e azul da atual versão da marca, complementando-a com a descrição “TABAQUEIRA” composta numa fonte tipográfica contemporânea de cariz geométrico.

Adotando a nova marca TABAQUEIRA todo o Lettering exterior seria executado em Aço Inox estruturado aos montantes verticais da estrutura da “cortina” metálica proposta na arquitetura. Na sinalética, evocámos graficamente o ambiente de secagem das folhas de tabaco e a marcação manual a “stencil” dos antigos lotes de tabaco.

Integrada na construção da nova identidade para a Tabaqueira, uma pequena exposição enquadraria a nova marca na história desta empresa. 


© united by