museography, exhibition design, environment, wayfinding, digital
memórias da misericórdia de braga





















































memórias da misericórdia de braga
client
Santa Casa da Misericórdia de Braga
year
2013-2015
location
Braga, Portugal
credits
providência design (museography, graphic design)
united by
(exhibition design) cariátides (content management and production coordination) Mário Vairinhos (interaction) Miguel Guedes (architecture)
(exhibition design) cariátides (content management and production coordination) Mário Vairinhos (interaction) Miguel Guedes (architecture)
awards
Prémio IHRU 2016 / Melhor Intervenção de Reabilitação Urbana de Impacto Social
photos
Luis Ferreira Alves
Palácio do Raio, with its late-Baroque or Rococo style, is one of the urban buildings which residents of Braga and Portugal at large value most, and due to its history, it is associated with social welfare.
As we see it, our role is to design items, mechanisms and services which mediate culturally between the memories of the Misericórdia and visitors to this emblematic building.
For this reason, we also wanted to evoke the Baroque style in the exhibition. We therefore decided to build large, irregular-shaped, clear glass boxes, preserving the objects contained within from lying forgotten in the shadows or being destroyed by time.
Francisco Providência
As we see it, our role is to design items, mechanisms and services which mediate culturally between the memories of the Misericórdia and visitors to this emblematic building.
For this reason, we also wanted to evoke the Baroque style in the exhibition. We therefore decided to build large, irregular-shaped, clear glass boxes, preserving the objects contained within from lying forgotten in the shadows or being destroyed by time.
Francisco Providência
O Palácio do Raio, num estilo barroco tardio ou rococó, é um dos edifícios urbanos mais valorizado pelos bracarenses e em Portugal, marcando, pelo uso atribuído, um serviço assistencialista social.
O que ao design caberia seria, em nosso entender, o desenho de artefactos, dispositivos e serviços de mediação cultural entre as memórias da Misericórdia e os públicos visitantes deste emblemático edifício.
Por isso, quisemos que esta exposição fosse também evocativa do Barroco, recorrendo à construção de grandes caixas em vidro, morfologicamente irregulares e transparentes, nelas preservando objetos e documentos contra o esquecimento da sombra e da destruição do tempo.
Francisco Providência
O que ao design caberia seria, em nosso entender, o desenho de artefactos, dispositivos e serviços de mediação cultural entre as memórias da Misericórdia e os públicos visitantes deste emblemático edifício.
Por isso, quisemos que esta exposição fosse também evocativa do Barroco, recorrendo à construção de grandes caixas em vidro, morfologicamente irregulares e transparentes, nelas preservando objetos e documentos contra o esquecimento da sombra e da destruição do tempo.
Francisco Providência
view other projects