fmm sines

identity, print, digital
cliente
Municipio de Sines

year

2012

credits

Emídio Cardeira
Miguel Palmeiro
Since 1999, Sines – a Portuguese city – organizes the World Music Festival in order to promote and disseminate cross-cultural diversity having as vehicle several musical expressions, amongst which we can find musical genres typically not covered by the "mainstream" music industry.

The confluence in a single place/time of countless musical and aesthetic forms imbues the Sines WMF with a unique, unrepeatable and timeless spirit.

Thinking an identity for this event is, for whoever the designer, a special challenge. To communicate cultural diversity in a universal visual system, to tribute the cross-cultural past of the people of Sines, to represent all cultural agents involved in the event and to engage its audiences in a collective relationship of belonging, that was the challenge we set for ourselves.

By simplifying its shape and exploring its capabilities in the communication role, we chose a graphical representation of the world map as the outset from wish construct the festival's visual identity.

In a synthesis exercise of graphic representation, the planet is transformed and simplified, adopting color values that inform and distinguish Continents, resulting in the identification of the origins of the various musical styles.

From this overview of the world, a matrix was developed, one that symbolizes the cultural mixture within the festival, and that will be used as common ground throughout its entire visual identity.
Sines, organiza, desde 1999, o Festival Músicas do Mundo com o objectivo de divulgar e promover a diversidade e inter-culturalidade pelas diversas expressões musicais onde se descobrem inúmeros registos não contemplados na indústria “mainstream”.

A reunião, num mesmo local e num mesmo tempo de inúmeras formas e estéticas musicais, conferem ao FMM SINES um espírito único, irrepetível e intemporal.

Pensar uma identidade para este evento constitui, para qualquer designer, um desafio impar.
 Comunicar a diversidade cultural num sistema visual universal que honre o passado intercultural das gentes de Sines, que represente todos os agentes culturais envolvidos no evento e que envolva os seus públicos numa relação colectiva de pertença, foi o desafio a que nos propusemos.

Na condição de uma sintaxe mínima e explorando maximamente o seu papel comunicacional, escolhemos a representação gráfica do planisfério como radical para a construção da identidade visual do festival.

Num exercício de síntese da sua representação gráfica, o planisfério transforma-se e simplifica-se adoptando valores cromáticos que informam e distinguem os seus continentes origens donde resultará a identificação das origens das diversas manifestações musicais.

Dessa síntese resultará o radical de uma matriz de representação visual que constituirá a base para toda a identidade visual do festival, do logo ao cartaz, da agenda ao website.
share this project
view other projects