1914 typeface

typography
client
Gabinete de Obras Públicas, Município do Porto

year

2011

credits

Emídio Cardeira
Miguel Palmeiro
Porto city as the argument for creating a typeface.
Taking advantage of a unique opportunity to develop the future visual identity for the Bolhão Market, we have elaborated a period-based typeface that, simultaneously, has the ability to deploy and assert into contemporary principles. A font underpinned by Porto’s architecture.

By means of a process of designing, optimizing and simplifying for a better communication performance, we have used roofs as a metaphor. By assigning three-dimensionality to the typography it became a distinctive one.

An imprint that seeks not to lose the nostalgia of an era. This typographic type fits into the category of decorative or ornamental fonts, very common in the nineteenth and early twentieth centuries and associated with Arts & Crafts and Art Nouveau movements, where its application was extended to posters and ads.

These identities are nowadays clearly identified with this period of history and, despite their formal variety, have contributed to the construction of a coherent and cross-identity of the downtown area, itself part of a larger identity — the city of Porto.

We designed three type weights, allowing competent execution of all the written graphic communication as well as the construction of an original family of functional pictograms and of a visual iconography theme, as these will strengthen the coherence of Bolhão's identity.
A cidade do Porto como argumento para a construção de uma fonte tipográfica.
Aproveitando a oportunidade única para desenvolver a futura identidade visual para o Mercado do Bolhão, desenvolvemos uma tipografia marcadamente de época com a capacidade de se desdobrar e afirmar em princípios contemporâneos. Uma tipografia que tem por base a arquitectura do Porto.


A partir de um processo de desenho, depuração e simplificação para uma melhor prestação comunicativa, utilizámos como metáfora as águas dos telhados, tão comuns na cidade do Porto. Atribuindo tridimensionalidade à tipografia esta torna-se distinta.

Uma marca que procura não perder a nostalgia de uma época. Esta tipologia tipográfica insere-se na categoria das fontes decorativas ou ornamentais, muito comuns no séc. XIX e início do sec XX associadas também aos movimentos de Arts & Crafts e Arte Nova com a sua aplicação a extender-se em cartazes e anúncios.             

Hoje, claramente identificadas com esse período da história, estas identidades, apesar da sua variedade formal, contribuíram para a construção de uma identidade coerente e transversal da zona baixa cidade, parte de uma identidade maior — a cidade do Porto. Considerámos o desenho de 3 pesos distintos, permitindo construir com competência, toda uma comunicação gráfica escrita, bem como a construção de uma família original de pictogramas funcionais e iconografia visual temática que reforçará a coerência da identidade Bolhão.
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